Att bli sponsrad ”för en god sak”

Till en viss utsträckning framhäver livsstilar och smaker vissa varumärken genom de (status)symboler som används och traderas. Den kanske tydligaste föreställningen om den ”levande reklampelaren” är idrottskvinnor/män. Ibland blir det allt för uppenbart att reklammakarna har varit i farten. Detta kan exempelvis åskådliggöras när professionella skidåkare efter ett åk lyfter en skida i vädret för att visa att de åkte med märket X och ”så här bra gick det”.

Konsumtionssamhället kan nu få ytterligare nya utposter på Internet. I försöken att skapa nya marknader i det alltmer explicit ”sociala” Internet kan nu den enskilda individen bli en reklambärare via den sociala applikationen SocialVibe. Detta sker exempelvis genom att på sociala nätverkssidor visa upp ett utvalt varumärke. De som lyckats generera mest klick är personer med hög status inom vissa avgränsade sociala världar med många besökare på deras profiler och dessa personer är då även åtråvärda för företagen som gärna vill skapa en koppling till deras varumärke.  I gengäld kan de som gör reklam dels få en premie och dels indirekt donera pengar till ett välgörande ändamål. Detta blir ett sätt att förena företagens mål om att nå ut med ett budskap och individens mål att göra en god sak genom att donera pengar och få premier. Dessutom kan varumärkena i sig stå för sådana värden så att personens status kan höjas än mer.  Här uppstår ett problem för de målmedvetna som inte har den trafik på sin blogg, eller vad det nu må vara, att skapa trafik på något sätt.

Däremot har företagen ingen möjlighet att reglera hur deras varumärke används, det sammanhang och därmed den framställning varumärket får. Eftersom att användarna själva får välja vilka varumärken de vill representera används de antagligen till övervägande del för att generera potentiella kunder. Självklart finns det ideologiska konsekvenser av detta, varor från storföretag letar sig på ett nytt sätt ner på mikronivå genom media och flyter in i personens uppfattade sociala identitet.

Annonser

1 kommentar »

  1. moh said

    nattastd.se/mooaholmgren

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: